Tesla Model X 100D Rijgedrag

Bekijk 21 foto's
Door: BV 29-01-2018

Voor we het over de rijeigenschappen hebben willen we eerst even het immer heikele punt van het rijbereik aanstippen. Tesla heeft het hier over 565km. Laat ons niet lachen. In de winter (wanneer ook nog flink wat energie naar de opwarming van het voertuig moet gaan) haal je bij een normaal rijgedrag de helft. Met minder dan 300Wh per kilometer doe je het niet. En wij kwamen zelfs uit boven 400Wh. Wil je het beoogde rijbereik halen, dan zal je dus vooral wegen moeten hebben waarop het minder snel gaat en moet je het verbruik beperken. Opladen aan een (industrieel) stopcontact levert je ongeveer 40km rijbereik per laaduur op. Een snellader stampt je batterij van leeg naar halfvol op 20 minuten, zo belooft het merk.

Goed voor het milieu?

Ter evaluatie van de gebruikskost kunnen we stellen dat je enerzijds de onbetwist aantrekkelijke fiscaliteit (nog even) kan inschrijven, maar dat je er rekening mee moet houden dat volgens cijfers van bijvoorbeeld mobiliteitsorganisatie VAB de stroomkost niet noodzakelijk zo voordelig is dan je zou denken. Opzoeken en rekenen is de boodschap. Bovendien houden groene jongens ook best rekening met het CO2-equivalent van stroom in ons land. Dat bedraagt volgens de laatste cijfers (uit 2014) 335g/kWh. Binnen diezelfde argumentatie kan je - speculatief, want concrete gegevens zijn wellicht niet toevallig nagenoeg onvindbaar - je vragen stellen bij de milieubelasting die het produceren van een 2,4 ton zware crossover met een accu van 600kg opwekt.

Autopilot

Wie € 8.500 neertelt voor alle sensoren van het autopilot-systeem met de verwachting dat de auto dan ook iets zal kunnen, houdt z’n centen beter op zak. Het verkeer volgen op een snelweg ja, maar veel verder dan dat komt het nog altijd niet. Het ziet zelfs niet alle borden met een snelheidsbeperking, laat staan complexere verkeerssituaties. Een teleurstelling. Nu nog tenminste, want Tesla belooft verbetering met toekomstige software-updates. Er zijn klanten die inmiddels al jaren wachten op de beloofde functionaliteit.

Verdienstelijk weggedrag

Maar goed, hoe rijdt de Model X nu eigenlijk? Wel, voor z’n omvang en massa opvallend lichtvoetig. Daar zit een slimme sturing van het aandrijfkoppel per wiel voor veel tussen. Natuurlijk is hij alert, kijk eens naar het vermogen. Als je accu net goed zit (temperatuur en capaciteit), dan knalt hij met dank aan z’n vierwielaandrijving naar 100 in 5 tellen (één keer zo accelereren kost je overigens gemiddeld 10km bereik). En hij blijft ook bij illegale snelheden onverstoorbaar stabiel. Niets zonder beperkingen, natuurlijk, maar wanneer je zelf alles bedient is de X erg verdienstelijk. De remmen verdragen wat meer uithouding, ja, en z’n luchtophanging heeft niet het bereik om elk type ondergrond zo soepel te absorberen als de betere concurrenten, maar verder dan dat gaat de kritiek niet. In de bochten blijft zo’n Tesla, ongetwijfeld geholpen door de gigantische accu in de vloer, opvallend vlak.

Geef commentaar
comments by Disqus