Je kan een boek volschrijven over je ervaringen met de gadgets aan boord van zo’n Tesla. Zoals bij de meeste andere auto’s zijn er enkele bij die handig zijn en dient de rest om je bij een bestelling over de streep te trekken. Maar kijk, dat grote scherm in de middentunnel het display voor je neus - het is allemaal goed gedaan. Nogal wiedes dat je de ergonomie ervan in orde krijgt wanneer je zoveel plaats hebt.
Afwerking moet beter
Kijk je verder dan de displays die naar je aandacht bedelen, dan begint er in dat interieur al snel één en ander te schorten. Niet dat er iets fundamenteel mis is. Maar er is heel wat niet zo goed als we in deze prijsklasse gewend zijn. Materiaalkeuze. Assemblagekwaliteit. Een Europese middenklasser die minder dan een derde kost doet zonder uitzondering beter. Een teleurstelling.
De derde rij
Plaats heb je vanzelfsprekend met hopen. Voor- en achteraan. En door het bolle hoofd van de X heb je ook achteraan meer dan voldoende kruinruim - ondanks die omslachtige deurconstructie. Wil je op de optionele derde zetelrij geraken (waarvan het opstellen meer voeten in de aarden heeft dan we wenselijk achten), dan schitteren die gevleugelde deuren. Je klim en ploeterpartij naar achteren is een pak makkelijker door de grote opening.