Tesla zegt dat de Model X een SUV is. Dat is natuurlijk onzin. De Model X is wat je krijgt wanneer een hatchback met een mooie bolle kont wordt verkracht door een bestelauto. Een crossover dus. Eentje met proporties die wat wringen. Dat krijg je wanneer techjuppies een auto bouwen. Ze noemen er de Model S ook steevast een sedan, terwijl hij een vijfde deur heeft. Een SUV is op zich ook al een flink verwaterd voertuigconcept, maar een stoere look en een verhoogde bodemvrijheid zijn niettemin twee cruciale elementen. En deze X tikt ook die vakjes niet aan. Met de luchtophanging op de hoogste stand krijg je weliswaar 19,2cm bodemvrijheid (best respectabel), maar de werking is dan niet meer van die aard dat er nog normaal mee te rijden valt.
Gevleugeld
Hebben we het over de buitenzijde van deze gelikt, doch enigszins generisch ogende, crossover dan kunnen we niet anders dan het even over die vleugeldeuren hebben. Een erg complex stukje mechaniek dat veel beter overweg kan met de dagelijkse beperkingen (garages, parkeerplaatsen) dan je ooit voor mogelijk hield. Zolang je maar aan weerszijden 30cm vrije ruimte houdt. Een briljant stukje slimme techniek dat… evenwel het meeste van z’n aantrekkingskracht verliest zodra je er bij al je vrienden mee hebt uitgepakt. Er zijn situaties waarin het absoluut handiger is dan een normaal portier, maar ook voor het tegengestelde vind je voorbeelden. En de charme ervan daalt zienderogen wanneer je er bij het uitstappen tegenaan knalt omdat je nageslacht ook al met de knopjes zit te spelen.
Per lopende meter
De voetafdruk van de Model X is niets minder dan gigantisch. Hij prikt in de lengte net door de 5-meter-grens, maar hij is dan ook nog eens 2,27m (inclusief spiegels) breed. Glups. Sommige parkeerplaatsen zijn smaller. De koffer is eveneens uitgesproken ruim. In de neus passen twee sportzakken en de totale capaciteit bedraagt ruim 2.400l. Helaas (en onbegrijpelijk) geeft Tesla geen volumes voor de zeven- en vijfzitsopstelling, maar wees gerust: de wekelijkse boodschappen passen erin. Al helemaal wanneer je ruimte onder de vloer ook benut.