Peugeot besteedt zelf maar weinig aandacht aan de passieve veiligheidsvoorzieningen. De meeste zijn immers al opgenomen in de wetgeving. Dat je over gordelspanners en spankrachtbegrenzers, hoofdsteunen, driepuntsgordels voor alle zitplaatsen en zo meer beschikt, is dan ook (letterlijk) niet meer dan evident. Net als de collectie airbags, ABS, stabiliteits- en bandendrukcontrole.
Fijner mag
Het is met een ruim aanbod actieve veiligheidssystemen dat de Fransen het verschil willen maken. Zo detecteert de 5008 (zij het niet allemaal standaard) vermoeidheid, scant hij naar voetgangers, heeft hij afdaalhulp voor hellingen, laat hij je weten wanneer je per ongeluk van je rijvak afwijkt, heeft hij een dodehoekverklikker en suggereert hij een maximumsnelheid (die je met één druk op de knop op je snelheidsregelaar kan instellen). Je lijkt deze nieuwe Fransoos dus niets te kunnen verwijten op veiligheidsvlak, maar we noteerden in de kantlijn wel dat géén van bovenstaande systemen al een erg verfijnde werking heeft. Er is beter te vinden.