Peugeot 5008 2.0 HDi 150pk Rijgedrag

Bekijk 26 foto's
Door: BV 02-01-2018

Ook deze 5008 staat op het LMP2-platform van PSA. We zeggen ook, omdat het ook de basis vormt voor (tot nog toe) de 308, 3008 en zelfs de Traveller. Het is wat verder uitgerokken dan bij de dynamisch erg verdienstelijke 3008. En ofschoon de 5008 minder weegt dan z’n voorganger die nog vooral de monvolumekaart trok is het nu ook geen pluimgewicht. Tegen dat je er met twee inzit en volgetankt bent, verzet je ruim 1,5 ton. Om het verbruik binnen de perken te houden zijn de verhoudingen relatief lang. Zelfs met 150pk en 370Nm moet je de zesbak vaker beroeren om er vaart in te houden dan in pakweg de 308. Wie het onderste uit de kan wil, kan naar 100 in 10,8 tellen en haalt 206km/u. Dat is correct, maar niet uitzonderlijk. Z’n verbruiksgemiddelde van 4,8l/100km (of 6,4l/100km testverbruik) is wel weer erg puik. Het scheelt natuurlijk dat geen enkele versie van de 5008 de moeite doet om ook de achterwielen aan te drijven.

Geen echte SUV

De 5008 pakt uit met een grote bodemvrijheid (23cm zowaar) en koppelt daar ook grote aan- en afloophoeken aan. Maar verwar hem niet met een ‘echte’ SUV. Als je het onderstel pijnigt kijk je wellicht tegen kosten aan. Z’n structuur is immers niet meer robuust dan die van een andere auto, wat je niet specifiek aan dit model kan aanwrijven maar ook aan z’n directe concurrenten. Je koopt dus veeleer de idee van een alleskunner. Daar is niets mis mee, zolang je je ervan bewust bent.

Het LMP2-platform staat bekend als een uitstekend dynamisch onderstel, wat in grotere mate te danken is aan de expertise wat de afstelling betreft, dan z’n architectuur. Die is immers weinig bijzonder, met een simpele dwarstraverse in plaats van een onafhankelijke achterophanging. De 5008 reageert wat lakser op stuurinput en wat minder verfijnd op oneffenheden dan andere recente Peugeots. Lees echter niet dat hij het binnen z’n segment slecht doet. Er is geen automerk dat z’n middenklasse SUV op een specifiek ontwikkeld platform zet en allen moeten ze om dezelfde beperkingen (zoals een kleine veerweg) laveren

Geef commentaar
comments by Disqus