Aan de i-Cockpit van Peugeot, met de hoog opgestelde wijzertjes en het kleine stuurtje eronder, zijn wij inmiddels gewend. Wie de overstap maakt zal evenwel een korte gewenningsperiode moeten begroten. En ja, er zijn mensen die er nooit aan zullen wennen. Het stuur is nu echter nog kleiner dan in het begin. Peugeot toont zich ook erg trendgevoelig door stukken van het dashboard te bekleden in fijne stoffen waaraan een retro-geurtje hangt. Zinnige kritiek op de materialen kan je niet verzinnen, maar de assemblage is toch niet van Duits allooi.
Geen busje
Zitten doe je uitstekend en dat geldt voor zowel de eerste als de tweede zitrij. Achteraan profiteer je het meest van de toegenomen wielbasis. Die is 11cm meer dan bij de vorige 5008 en 16,5cm langer in vergelijking met de Peugeot 3008. Helemaal achteraan in zo’n zevenzitter moet je voor je plezier niet plaatsnemen. Niet hier, niet elders. Je moet lenig zijn om er te geraken, je knieën behoorlijk hoog trekken en aan de kruin wordt het krap. Gelukkig kan je door de zijruiten eens naar buiten piepen, zodat het er niet te claustrofobisch aanvoelt.
Moduleerbaar
De 5008 mag dan wel vooral geen monovolume willen zijn - z’n interieur is haast net zo moduleerbaar. De twee zitjes in de koffer laten zich met een minimum aan inspanning op- en neerklappen. En als je niet wil, kan je ze ook thuislaten. In theorie kan je daardoor ook een 5008 bestellen met 5 zitplaatsen en achteraf die twee extra zetels bestellen, maar om homologatieredenen (en de afwezigheid van 2 extra gordels) kan het in de praktijk niet. De tweede zitrij bestaat uit drie individuele zitplaatsen van een gelijke grootte. Ze zijn instelbaar en verschuifbaar en beschikken elk over Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes.
Met zeven personen aan boord, is een boterhammendoos zowat alles wat elkeen kan meenemen. Maar in de configuratie met vijf zitplaatsen kan er al meteen 780l in. 100l meer dan bij z’n voorganger die al niet krap te noemen was. Sommige versies staan toe dat ook de voorste passagierszetel wordt neergeklapt. En zo kan je voorwerpen tot wel 3,5m lengte vervoeren.