Dat er de jongste jaren, of laat ons een decennium nemen, heel wat verschoof in het autolandschap, is geen nieuws. Trends komen en gaan nu eenmaal. Dat is hen eigen. En de jongste jaren ging de monovolume en kwam de SUV. Op enkele jaren tijd verdrievoudigde de verkoop ervan op Europese bodem. Afgelopen jaar werden er al bijna 4 miljoen auto’s van dat type verkocht. En bijgevolg is het logisch dat Peugeot ervoor opteerde om de nieuwe 5008 (merk op: géén 5009, want cijfers optellen doet het bedrijf niet meer) niet langer in de vorm van een busje te gieten, maar er een echte SUV van te maken. Wanneer je als merk de centen voor het rapen hebt, doe je het allemaal. Maar de Fransen hebben die luxe niet.
Positionering
Z’n zeven zitplaatsen behoudt de 5008. Als je ervoor wil bijbetalen tenminste. En omdat de prijs gematigd blijft (geen enkele 5008 kost meer dan € 41.300) wil hij vooral van leer trekken tegen de Skoda Kodiaq, Nissan X-Trail en de aanstormende Tiguan Allspace. Er zijn wel meer zevenzitters, maar die situeren zich door afmetingen of prijs in andere marktregionen.
Gamma
Peugeot biedt de nieuwe 5008 aan met een kleine 1.2l driecilinder turbo met 130pk (vanaf € 26.750) en een 1.6 met vier potten die het naar 165pk schopt (vanaf € 36.600, maar al een stuk beter uitgerust). Dieselrijders krijgen dan weer de keuze uit een 1.6 met 100 (€ 29.850) of 115pk (€ 30.750) of een tweeliter die ook in drie vermogensversies bestaat: 136 (€ 36.800), 150 (€ 37.450) of 180pk (€ 41.300). Je merkt ook dat de diesel tegenwoordig weliswaar wat terrein prijsgeeft, maar nog steeds de dominante motorversie blijft. En een hybride, horen we je vragen? Wel, die komt, maar pas over een jaar of twee.