Een gebrek aan ambitie kan je Peugeot niet verwijten. Het wil dat de Peugeot 5008 de best verkopende 7-zits SUV uit z’n segment wordt. Daarvoor moet het onder meer de aanstormende Tiguan Allspace, de Nissan X-Trail en de Skoda Kodiaq naar de kroon steken. Geen eenvoudige klus, maar kleine broer 3008 werd al uitgeroepen tot Auto van het Jaar en de Fransen blaken van zelfvertrouwen.
Tussen SUV en monovolume
Nu is de 5008 een SUV, maar z’n voorganger was een monovolume. Dat Peugeot die klanten niet helemaal in de kou wil laten staan, zie je aan het interieur. Dat biedt niet alleen verwijderbare (optionele) zitjes in de koffer, maar ook een grote flexibiliteit met onder individuele zetels op de tweede zitrij en een (eveneens optionele) neerklapbare passagierszetel vooraan. Peugeot presteert het overigens om een ergonomisch correct, trendy en kwalitatief binnenruim te voorzien waarvan alleen de assemblagekwaliteit nog voor verbetering vatbaar is.
Niet de duurste
Een hoger gewicht zorgt ervoor dat de 5008 zich minder lichtvoetig toont dan de kleinere 3008. De diesel lijkt ondanks een riant vermogen van 150pk en 370Nm ook wat minder overschot te hebben dan je zou denken, maar die overtuigt dan weer wel met een bescheiden verbruik en een aangename klankkleur. Tenslotte is de 5008 ondanks een wat hogere positionering dan z’n voorganger in z’n segment nog steeds de duurste niet.