Wat je die ijver van het Mercedes-designteam je nu oplevert als klant? Meer centimeters voor de ellenbogen en de kruin natuurlijk. In de lengte doet het dan weer zo goed als niets, want daar was de Ster gebonden aan de beperkingen van het chassis. Je krijgt wel een dashboard dat grotendeels specifiek is. Met voor Mercedes gekende verluchtingsroosters en een volledige Mercedes-infotainment. Ja, met het schermpje dat bovenop de middenconsole plakt. Eén van de ingenieurs wist trouwens te vertellen dat de integratie daarvan zowat de meest tijdrovende klus van allemaal was. Dat spreekt immers een andere taal dan de boordelektronica.
Een echte Mercedes?
Je lijkt dus wel degelijk in een Mercedes te zitten. op Mercedes-stofjes en schuimvulling, ook al is dat dan weer bovenop een zetelframe (het metaal) van Nissan getrokken. Enige kanttekening: de Mercedes busjes en bestelwagens zijn de referentie. Hier geen zachte kunststoffen of zo. Hard plastic is de norm, maar dan wel aangevuld met ‘pianolak’ en wat strenge Duitse elegantie. Je zit er ook rustig. Letterlijk. De isolatie is een pak omvangrijker dan bij z’n Japanse donor. Nog nooit in zo’n stille pickup gereden. Nauwelijks trillingen ook.