Zo, Mercedes heeft nu dus een pickup. Voor het eerst, alhoewel daar altijd wat voetnoten bij geplaatst moeten worden. Zo kan je op de Auto55-Instagram al ontdekken dat er ooit wel eens een (erg mooie) pickupvariant was van de W124. En het merk bouwde ook van z’n G-Klasse al een pickup. Maar een specifiek model, dat nooit iets anders kan zijn dan een auto met laadbak - neen dat was er nog nooit.
Met Renault-Nissan
De X-Klasse is, zo lees je overal, gebaseerd op de Nissan Navara. Maar, zo zal later tijdens deze test blijken, de Duitsers gingen verder dan wat esthetische kunstgrepen om zich het model eigen te maken. En ofschoon je in het gamma dezelfde 2,3l dieselmotor met 163 of 190pk vindt (tot Mercedes met z’n eigen zescilinder komt), zijn ook daar niet zo veel parallellen te trekken. De catalogus omvat hier louter de versie met dubbele cabine, om maar wat te zeggen.
Het zal niet verrassen dat Mercedes voor de X-Klasse meer centen vraagt dan Nissan wil voor z’n Navara. De prijsvork hier gaat van € 30.940 tot € 40.090. Instappen doe je met louter achterwielaandrijving en een pook om van verzet te wisselen bij de 163pk-editie van de bij de Frans-Japanse alliantie geleende dieselcentrale. Eindigen doe je met 190pk, vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat.
Scherp geprijsd?
Ga je voor een ‘gewogen’ resultaat, dan kom je tot de conclusie dat deze voor weinig meer van eigenaar wisselt dan die uit Japan (ofschoon ze allebei in Spanje gebouwd worden). Het verschil bedraagt minder dan 400 euro.
We opteerden voor deze test voor de 190pk sterke motorvariant in combinatie met de zeventrapsautomaat en 4WD in het laagste afwerkingsniveau. Die staat voor € 34.880 in de catalogus.