Zoals gezegd, de Duitsers maakten zich er niet van af met wat nieuwe lichten en een andere grille. Bovenop de chassisstructuur (identiek aan de Nissan) zit immers een compleet nieuwe koets. Helemaal. Alles. Met inbegrip van de bevestigingspunten aan de structuur.
Andere maatvoering
De Mercedes heeft daardoor niet louter een gladder uiterlijk dan z’n orgaandonor. Hij heeft gewoonweg andere afmetingen. 7cm breder, 3cm hoger. De voorruit en het dak - twee van de meest cruciale koetswerkcomponenten - zijn helemaal anders. Hetzelfde geldt voor het motorkap, de complete laadbak, de voorvleugels, de bumpers en de portieren. De totale voetafdruk is behoorlijk uit de kluiten gewassen. 5,34m van neus tot staart. En 1,92m van schouder tot schouder.
In de bak
Bij een pickup is wat er in de laadbak kan natuurlijk van het grootste belang. En bij Mercedes is het heel wat. Tussen de randen meet je in de lengte 1,58m en in de breedte 1,56m (waarbij we de ruimte van de wielkasten negeren). De laadvloer ligt voorts 48cm van de grond. En er kan 1.042kg in, terwijl aan de trekhaak van de meeste vierwielaandrijvers tot 3,5 ton mag hangen (dat zakt tot 1.650kg afhankelijk van motor en aandrijving).