Natuurlijk treedt Mercedes in de eerste plaats toe tot de pickupmarkt om economische redenen. Aan pickups valt omwille van hun robuuste maar simpele bouw immers nog aardig wat te verdienen. Maar het merk met de Ster heeft zich geen halve moeite getroost. Het ging er helemaal voor. En daarom onderscheidt de X-Klasse zich op vlak van uiterlijk en interieur aanzienlijk van donormodel Nissan Navara en diens afgeleide Renault Alaskan. Het gaat niet om esthetiek, er is structureel heel wat aangepast.
Chique pickup
De X-Klasse rijdt strakker en stiller en heeft een interieur dat je meteen het idee geeft in een Mercedes te zitten. Akkoord, zonder de zacht aanvoelende kunststoffen van de personenwagens, maar dat moest niet om in dit segment het verschil te maken. Het heeft er immers alle schijn van dat de Duitsers de pickupmarkt onder de loep hebben bekeken en vervolgens besloten dat een voornamelijk voor weggebruik bestemde (maar ploetercapabele) wat chiquere pickup nog niet bestond. En vervolgens ging het daarin veel verder dan strikt noodzakelijk was om dat doel te bereiken.