De Duster mag dan wel een compleet nieuw kleed dragen, onderhuids bleef alles bij het oude. Ongeveer. Want nu de fabriek in Pitesti in Roemenië officieel een nieuwe generatie bouwt, moet het model opnieuw op examen bij de EuroNCAP. Om de impactenergie beter te absorberen zijn in het onderstel enkele balken van dikker staal vervaardigd, maar dat mocht niet baten. De Duster bracht het er met drie sterren hooguit gemiddeld vanaf. Het is vooral de afwezigheid van de allerlaatste elektronische snufjes dat hem de das omdoet. Op dat onderdeel scoort hij slechts 37%.
Niets wereldschokkends
Vier airbags, hoofdsteunen en driepuntsgordels voor alle zitplaatsen, ABS en stabiliteitscontrole en een systeem dat de bandendruk in de gaten houdt, zijn allen standaard. En verplicht. Je krijgt er nog Isofix bevestigingspunten voor de buitenste zitplaatsen bij. En als je het hoogste uitrustingsniveau aanstipt, wordt je ook nog op een dodehoekswaarschuwing getrakteerd. Op zich niets wereldschokkends, maar je moet dat natuurlijk naast z’n scherpe prijs leggen.