Dacia sloeg met de Duster de spijker op de kop. Dat de vonken eraf vlogen. Daarvan getuigen de productievolumes van de eerste generatie. Het was tenslotte een straffe stunt om voor dergelijk bescheiden budget een SUV neer te zetten. Generatie 2 belooft nog beter te doen. Technisch valt er weinig nieuws te rapen en wordt nagenoeg alles gerecycleerd. Maar aan de uitstraling werd getimmerd, waardoor de Duster moderner, strakker en - je kan er niet omheen - duurder oogt.
Niet perfect, maar...
Herkenbaar aan de buitenkant, maar binnenin niet meer. Daar werd alles vervangen. Het moet gezegd dat de vooruitgang er een zevenmijlssprong is. Je kan nog mekkeren over ergonomische details. Perfect is het niet. Een pak beter ogend en verzorgder dan voorheen wel. En praktisch. Je kan vooraan, achteraan, noch ter hoogte van de koffer claimen dat er minder ruimte is dan je zou verwachten.
Verdienstelijk, en dan is er de prijs
Fiscaal is de Duster niet het scherpste mes in de lade. Dat is z’n voornaamste gebrek. Rijden doet hij namelijk erg correct en stiller dan voorheen. De Duster is al een verdienstelijke auto, nog voor je naar z'n prijs kijkt. Maar dan...