SsangYong Rexton 2.2 Diesel Inleiding

Bekijk 23 foto's
Door: BV 25-11-2017

SsangYong heeft een nieuwe Rexton. De tweede generatie nog maar, want de Koreanen sleepten de eerste versie van die wat ruigere terreinvreter mee van 2001 tot nu. Er was een milde facelift in 2006 en er kwam een grondiger herwerkte variant (deze SsangYong Rexton W) in 2012. Een verdienstelijke poging die evenwel niet helemaal de leeftijd van het product kon verdoezelen.

Geen echte SUV

Een nieuwe Rexton dus. Compleet nieuw. Met een uiterlijk dat een vettere knipoog geeft naar het SUV-segment en motoren die moderner zijn. Je hebt nu de keuze uit een tweeliter benzine met 225pk en een 2,2l diesel die 181pk opwekt. Beide motoren voldoen vanzelfsprekend aan de Euro6-norm.

Dat vierwielaandrijving niet aan de goedkoopste versies voorbehouden is, is niet zo uitzonderlijk. Dat een basisversie het doet met achterwiel- in plaats van voorwielaandrijving is minder voor de hand liggend. Ook in dit segment stammen de meeste producten inmiddels af van een platform met voorwielaandrijving.

Gamma

Beide motoren zijn er met een zeventrapsautomaat die € 2.000 meer kost dan de standaard handbediende zesbak en er zijn drie uitrustingsversies: Crystal, Quartz en Sapphire. Zeven zitplaatsen kosten je € 990 meer dan de twee banken van het testvoertuig. Onder meer een aanraakscherm in de middenconsole, manuele airco, cruise-control en parkeersensoren zijn dan weer standaard.

Diesel goedkoper

We gingen op pad met de absolute instapper. € 29.490 kost die. Zelfs metaalkleur was niet aangevinkt. Het is best opmerkelijk dat de diesel € 2.000 minder kost dan een gelijk uitgeruste benzine. Daarvoor moet je dus meteen € 31.490 begroten. De prijsvork klimt tot € 42.490 voor een benzine-aangedreven Saphire (dan al met onder meer volautomatische airco, xenonlicht, sfeerverlichting, verwarmde en geventileerde zetels, leder, 18-duimers…).

Je kan er niet omheen: aan de Rexton hangt een scherp prijskaartje. Dat wordt dan ook nog eens gecombineerd met garantievoorwaarden die boven het gemiddelde uitstijgen. De fabriekswaarborg overspant 5 jaar of 150.000km.

Geef commentaar
comments by Disqus