Of crashtestorganisatie EuroNCAP een prijzige slee als de A8 tegen de muur zal kwakken, valt nog te bekijken. Maar dat zulks zou resulteren in een 5-sterren-notering staat boven enige verdenking. Daarnaast hebben de bollebozen hun best gedaan om de lijst met veiligheidsvoorzieningen zo lang mogelijk te maken. Liefst 42 snufjes prijken erop. Veelal van elektronische aard. Ze allemaal toelichten zou ons te ver leiden, maar we lijsten ze wél even allemaal op (kader).
- Pre sense rear
- Pre sense front
- Pre sense basic
- Adaptive cruise control Stop & Go
- Distance display
- Traffic jam assist
- Predictive efficiency assistant
- Audi active lane assist
- Audi side assist
- Exit warning
- Turn assist
- Collision avoidance assist
- Traffic sign recognition
- Parking system plus
- Park assist
- Rear cross-traffic assist
- Reversing camera
- Top View 3D
- Cruise control system
- High-beam assist
- Matrix LED headlights
- Hold assist
- Attention assist
- Multicollision brake assist
- Light sensor
- Rain sensor
- Speed limiter
- Tire pressure monitoring system
- Automatic emergency call
- AI park pilot
- Audi AI remote park pilot
- Audi AI remote garage pilot
- Night vision assistant
- Rim protection
- Pre sense 360
- Pre sense front plus
- Maneuvering assist
- Intersection assist
- Emergency assist
- Adaptive drive assist
- Constriction (or bottleneck) assistant
We lichten enkele van de meer opmerkelijke nieuwigheden even toe. Dat Audi die actieve ophanging inschakelt om meer bescherming te bieden bij een laterale impact bijvoorbeeld. Wanneer sensoren een nakende zijdelingse impact detecteren gaat de flank vliegensvlug 8cm omhoog. Dat vergroot de kans dat de stevige chassisbalk wordt geraakt, eerder dan het relatief zwakke portier.
Een andere opmerkelijke nieuwigheid - een stap op de weg naar zelfrijdende auto’s - is de actieve stuurinput. Riskeer je bij lage snelheden ergens tegenaan te rijden dan geeft de auto zelf een stuurinpuls om het obstakel te vermijden.
De meeste zaken werken goed, maar niet alles is (reeds) even verfijnd. Zo is de rijstrookassistent niet in staat om uit zichzelf een stabiele koers te rijden. Bij BMW en Mercedes kunnen ze dat wel. Dat pakt Audi wellicht in een later stadium aan. Het verklaart wel z'n gemiddelde score (voor dit segment).