Op onze testwagen trok Audi de schuif met chassisverbeteraars open. Progressieve stuurinrichting. Active Suspension. Vierwielsturing. Integraalaandrijving. Vooral de ophanging gooit grote ogen. De stabilisatorstangen zijn losgekoppeld en worden nu niet meer louter door fysica, maar door elektrische servomotoren beheerd. Daardoor kan Audi op elk wiel apart de tegendruk laten variëren. Niet alleen om de A8 in bochten vlak te houden, maar ook om kleine oneffenheden die door de sensoren werden opgemerkt, vlak te strijken. Nooit eerder was een A8 zo fijn geveerd. En we durven ook stellen dat hij nooit eerder zo nauwkeurig stuurde. Ruim vijf meter en twee ton. Maar dat zou je nooit zeggen. De A8 verandert gewiekst van richting en gaat de bocht om met meer schwung dan zo’n limousine hoort te kunnen. Zelfs de progressieve stuurinrichting - vaker een vloek dan een zegen - kan hier overtuigen. Ga je té snel dan dient onderstuur zich aan en voel je de elektronica overuren kloppen. Het is ook nog een echte Audi.
Laten bollen
De 50TDI - een drieliter diesel met 268pk en 600Nm koppel - verschijnt wel op de lijst met opmerkingen. Hij is namelijk niet zo fluisterstil als we in dit segment verwachten. En dan ervoeren we nog geen koudstart. Slimme software helpt je om je verbruik onder controle te houden. Gewapend met gegevens van het GPS-systeem (hoogteverval, kruispunten en ronde punten in de buurt), port de A8 je waar mogelijk aan om het gas te lossen en je te laten bollen. En dat porren mag je letterlijk nemen. De auto stuurt een trilling door het gaspedaal. Irritant. Het zit diep in menu’s verborgen, maar gelukkig kan het wel uit.
Prestaties
Om grip, noch overbrengingsverhoudingen zit de A8 verlegen. Combineer die twee en je rijdt sneller hard dan je denkt. 5,9 tellen voor de honderdsprint. 250km/u als topsnelheid. En dat terwijl je er op papier maar 5,8l/100km (of 152g/CO2/km) mee verbruikt. In de praktijk kom je al een heel eind met 7 liter.