Dat de A8 aan de binnenkant slechts een tikkeltje groter werd (3,2cm in de lengte om precies te zijn), zal niemand tot mekkeren aanzetten. Er was immers eerder ook al een zee van ruimte. En dat blijft zo. In de verlengde variant zou je zelfs kunnen vermoeden dat passagiers zich in een andere postcode bevinden. Gelukkig is de A8 stil. Je hoeft je stem geen decibel te verheffen om klank tot op de achterbank te krijgen. Nochtans is de diesel zeker niet de meest discrete uit het segment.
Evidenties
Natuurlijk zit je uitstekend in de zetels. Dagen aan een stuk als het moet. Dat spreekt eigenlijk voor zich. En dat je je met net zo veel technologie kan omringen als je wil, is inmiddels ook een evidentie. De boordplank combineert twee LCD-displays (één voor je neus en één in de middenconsole). Netjes ingewerkt, al wordt er nogal rijkelijk gebruik gemaakt van zwart plastic dat niet noodzakelijk zo premium overkomt als we hadden gewild.
Gek doen
Met snufjes kan je zo gek doen als je zelf wil. Audi beweert vooral dat de A8 nu intelligenter is dan voorheen. Zo kan je de stembesturing gewoon vertellen dat je het koud hebt. Dan wordt de klimaatregeling een paar graden hoger ingesteld. Een kwartier hebben we dat vruchteloos geprobeerd, om het vervolgens in twee tellen te doen met het knopje. Om maar te illustreren dat heel wat van de aanwezige technologie meer verleidingsfuncties heeft, eerder dan praktisch nut.