Volkswagen T-Roc 4Motion 2.0 TSI Inleiding

Bekijk 7 foto's
Door: BV 31-10-2017

Wéér een SUV. Of toch minstens een crossover. Dat komt natuurlijk omdat die koetswerkvorm zo populair is. Wereldwijd is één op drie nieuwe auto’s een hoogpoter. De nieuwste van Volkswagen is ook de kleinste tot nog toe. Want je begint de markt doorgaans van bovenuit te veroveren. T-Roc heet hij. Technisch vertoont hij nogal wat verwantschap met de Polo. Dus ook met de Seat Arona en de Audi Q2. Toch deden de Duitsers hun best om er wat aparts van de maken. Meer dan soms in het verleden het geval was.

Aanbod

Het aanbod is erg breed. Zes motorversies, evenredig gespreid over benzine en diesel. Een 1.6 TDI en een 2.0 TDI nemen de honneurs waar in de klasse van de oliestokers. De eerste 115pk en 250Nm sterk. De tweede met naar keuze (en budget) 150pk en 240Nm of 190pk en 400Nm.

Bij de benzines net dezelfde vermogensspreiding. 115pk (en 200Nm) doe je er wel met een kleine 1.0 TSI. Erboven komt de 1.5 TSI (hier reeds in de VW Golf gereden). 150pk en 250Nm sterk. En dan is er de 2.0 TSI met 190pk en 320Nm.

Onderaan het aanbod zitten voorwielaandrijvers met een handgeschakelde zesbak. Bovenaan is dat vierwielaandrijving met 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. In het middenveld krijg je de keuze. Kiezen moet je ook uit drie stijlen: T-Roc, T-Roc Sport en T-Roc Style. Met telkens specifieke kleurencombinaties, daktinten, velgen… etc.

Een halve GTI

Volkswagen ontscheepte niet de meest interessante (lees: volume-) motoren naar de eerste kennismaking. Alleen de toppers. We gingen op pad met de benzine. Daaraan hangt een vanafprijs van € 32.140. Flink wat hoger dan de € 21.500 waarmee je een kaartje voor de basisversie (1.0 TSI) koopt. Wil je niet bijbetalen, dan kan je slechts één tint krijgen. En VW rekent nu afleverkosten. Foei! Overigens zijn nog lang alle Belgische prijzen bekend. De 1.6 TDI en 1.5 TSI worden pas later aan het aanbod toegevoegd.

Geef commentaar
comments by Disqus