Bij ons zag je de 5-Serie Gran Turismo alleen wanneer BMW er flinke korting op begon te geven. Het was per slot van rekening een flink opgeblazen, ietwat plomp ogende Fünfer die niet meteen met de Europese consument in het achterhoofd was ontworpen. We hadden er geld op durven zetten dat er geen opvolger meer zou komen. Maar BMW is niet van plan van in het premiumsegment ook maar één klant aan een concurrent cadeau te doen. Daarom is hier wél de opvolger. Hetzelfde, maar anders.
Anders, want dynamischer, gelikter, mooier. Niets daarvan was moeilijk. Met een nieuwe naam, nu met cijfertje 6 voorop. Want BMW doet dat graag. Maar anders dan bij een 2-Serie (eigenlijk een 1-Reeks) of een 4-serie (eigenlijk een 3-Reeks) gaat de prijs hier niet de hoogte in. Integendeel. De invoerder beweert dat een gelijk uitgeruste versie (bijvoorbeeld een variant met de 3-liter dieselmotor 30d nu € 2.700 goedkoper is. Tegelijk blijft het er de ambitie om de transactieprijs (je bent de korting uit de eerste alinea toch nog niet vergeten) op te krikken. De winkel moet ook draaien natuurlijk. Er is al een 6 GT vanaf € 61.200. Deze 640i Xdrive moet minstens € 71.200. Een gedetailleerde prijsopgave van ons testexemplaar bezorgde BMW ons niet. Reken er evenwel op dat die flirt met het ton.