De 5-Series GT of Gran Turismo kreeg in onze contreien nogal wat wind van voren. Dat kwam omdat hij werd beoordeeld op z’n uiterlijk, eerder dan op z’n ruimteaanbod. En op z’n weggedrag eerder dan op z’n comfort. Maar deze naar 6-Series Gran Turismo herdoopte opvolger is niet het resultaat van BMW dat nukkig dezelfde koers blijft varen. Er is wel degelijk rekening gehouden met de verzuchtingen over generatie 1. Daarom oogt hij nu alvast een stuk prettiger en reageert hij levendiger. Het is, zoals tegenwoordig regel is eerder dan uitzondering, een Beemer die je koopt voor het comfort eerder dan de stuurpret. Zelfs met deze motor die meer dan aardig uit de voeten kan. Maar z’n zitmeubilair, ophanging en de snufjes serveren de comfortwellusteling exact wat hij hebben wil.
Comfort en flexibiliteit
Dan blijft er nog de profilering. Zo radicaal als Audi gaat met de A7, maakt BMW het niet. Maar je kiest wel een 6 GT over een Siebener wanneer je flexibiliteit wil. Een vijfde deur, neerklapbare achterbank en tot 1.800l bagagecapaciteit zijn z’n ‘unique selling propositions’. En hij is ook nog eens goedkoper dan z’n voorganger. Dat is alleen sneu voor wie daar nog een occasie van te verkopen heeft. Gelukkig zijn het bijna allemaal leasings.