Zoals gezegd: onderhuids is de Stonic gewoon een Rio. Aan de afstelling werd wel gesleuteld. De stuurinrichting reageert wat agressiever, de boordelektronica laat wat sneller een rem slepen om de koets met meer overgave naar de apex van een bocht te duwen en specifieke dempers en antirolstangen zorgen voor een veergedrag dat eerder droog is. Je zal flink aan die veertienhonderd moeten sleuren om daar de grenzen van op te zoeken. Want dat is vooral een goedmoedig blokje dat met z’n 100pk en 133Nm onvoldoende in huis heeft om vlot verkeer in de kuiten te bijten. De standaardsprint - die naar 100km/u dus - neemt minstens 12,6 seconden in beslag.
Slim afgesteld
De ingenieurs bij Kia zitten gelukkig niet met een rozen bril naar al hun cijfermateriaal te kijken. En het is vooral door een slimme afstelling van het gaspedaal dat deze atmosferische viercilinder bij normaal gebruik nooit de indruk geeft opgejaagd te worden. Het is pas wanneer je je rechtervoet dieper duwt, dat je wat om enthousiasme verlegen zit.
Op papier neemt hij genoegen met 5,5l/100km (125g/km CO2). We konden dat bij deze eerste kennismaking niet betrouwbaar aan de praktijk toetsen. We geven daarom louter mee dat atmosferische benzines minder gevoelig zijn voor de rijomstandigheden dan kleine turbomotoren.