De consument wil wel eens wat anders. En het ziet ernaar uit dat dat de komende tijd een compacte crossover is. Een lengte van een meter of vier, een wat hogere zitpositie en een leuk uiterlijk. De terreineigenschappen zijn niet belangrijk. Een prettig rijgedrag op asfalt en en aardige uitrusting - daar geniet je per slot van rekening veel meer van. Perfect is de Kia Stonic niet. De 1.4l zal de dynamische chauffeur op z’n honger laten zitten. En de materialen binnenin mochten net iets beter. Maar hij tikt wel alle vakjes uit de eerste regels van deze conclusie af.
Rationeel pakket, in emotionele verpakking
Parkeer hem naast de concurrentie, schouder aan schouder met de Opel Crossland, Renault Captur, Nissan Juke, Volkswagen T-Roc en je ziet dat Kia de hipster kan uithangen zonder op z’n smoel te gaan. En wie aan Kia denkt omwille van een verdedigbare prijs, een goede uitrusting of aantrekkelijke garantievoorwaarden, wordt ook op z’n wenken bediend. Kia biedt nog steeds een pakket dat de rationele koper kan aanspreken. Alleen de verpakking is wat emotioneler geworden.