Je mag gerust zeggen dat Volkswagen z’n complete bestaan verwedt op het de capaciteiten van de MQB-architectuur. Maar gokken ligt niet echt in de Duitse aard. Er is dus niet over één nacht ijs gegaan. De Duitsers willen mee kunnen met de technologische evolutie. In het segment van de Polo levert dat voordeel op. Je vindt immers zaken die minder evident zijn in deze wagenklasse. Dat gaat veel verder dan louter een aanraakscherm voor het infotainment of slimme veiligheidshulpjes. Denk aan het draadloos opladen van smartphones, webservices en - jawel - zelfs een digitale boordplank. De Polo krijgt zelfs in primeur de nieuwste generatie van dat scherm voor-je-neus. Spijtig genoeg kunnen we je nog niet zeggen wat het hier zal kosten. Want ja, voor al het bovenstaande moet je extra dokken. Gelukkig is er - zo hebben we kunnen vaststellen - met de standaard wijzerplaat ook niets mis. Die vertelt je immers ook alles wat je moet weten en is minstens even goed afleesbaar. Maar de gadgetmeter reageert er natuurlijk niet op.
Aan boord van de jongste Polo kan je inmiddels niet meer bij je volle verstand zijn en claimen dat er echt ruimte tekort is. Zelfs achteraan kan je twee volwassenen laten plaatsnemen, ook voor wat langere afstanden. Door gebruik te maken van het extra volume, heb je er ruim twee centimeter meer hoofdruimte dan voorheen, ook al nam de totale wagenhoogte 7 millimeter af.
Kleur!
Door knopjes, paneeltjes, schakelaars en wijzers zo veel mogelijk uit te wisselen, zal de VW-klant zich meteen thuis voelen. En iemand anders hoeft zich wellicht niet lang aan te passen. Ergonomisch klopt zo’n Polo immers als een bus. En ja, het is krek eender dan bij een Golf. Wat echter niet hetzelfde is, is de materiaalkeuze. Daarin blijft deze nieuwe Volkswagen duidelijk achter. Hij mag aan de andere kant ook wat frivoler voor de dag komen. Grote plastic oppervlakken aan de binnenzijde worden op verzoek uitgevoerd in een opvallende tint. Vaak wordt zoiets al potsierlijk, maar ditmaal dansten de ontwerpers op de slappe koord zonder eraf te vallen.