Nooit kon de Polo uit de schaduw van grote broer Golf komen. Nochtans is het een erg verdienstelijk model. Sinds 1975 passeerden vijf generaties de revue en werden er meer dan 14 miljoen stuks van verkocht. Of Polo nummer 6 wel de spotlights naar zich toe kan trekken, moet nog blijken. Maar hij heeft in elk geval meer van een Golf dan ooit tevoren. Voor heel wat media meteen het excuus om hem op een gelijk niveau te zetten. Het bekt immers lekker en alles wat aan de poten van de comfortzetel waarin bastion Golf zit kan gaan zagen, wekt meteen een shot underdog-sympathie op.
Slechts € 600 duurder
Werp je een blik op het lanceeraanbod van het merk, dan vind je daarin louter een 1-liter driecilinder benzinemotor. Er is een atmosferische variant die 65 (vanaf € 14.990) of 75pk (€ 15.990) opwekt en een turboversie die 96pk opwekt (€ 16.900). Later volgen nog een 1.0 TSI met 116pk, die we wel even kort aan de tand voelden en waarvan u in deze test een eerste indruk vindt, naast de beoordeling van de 75pk sterke versie die de kern van deze beoordeling uitmaakt. Volkswagens nieuwe 1.5 TSI met 150pk maakt ook z’n opwachting terwijl de aanstormende GTI-variant zich mag verwachten aan een 2-liter met 200pk. En diesel? Ja, het is nu ook weer niet zo dat VW zich daar plots helemaal niet meer mee bezig houdt. Er komt een 1.6 TDI, ook weer met twee vermogensversies: 80 of 95pk.
Blijf je in dezelfde vermogensklasse, dan wordt de Polo van de zesde generatie € 600 prijziger dan Polo 5. Een perfect te verantwoorden meerprijs gezien er sprake is van meeruitrusting (en dan met name standaard City Emergency Braking en Pedestrian Monitoring) en je steevast vijf in plaats van drie deuren krijgt. Deze redactie speurt ook nog naar een nieuwe adder is dit mooie groene gras. Er wordt immers gefluisterd dat het bedrijf vanaf nu een afleverkost zou aanrekenen. Dat zou betekenen dat een sluipkost de prijs verder doet oplopen. Uitsluitsel hebben we er op het ogenblik van publicatie echter nog niet over.