De Duitsers migreren de Polo van een aparte bodemstructuur naar een variant van de MQB-platform. Dat is de technische basis waarop het ganse concern het grootste deel van z’n modellen ent. Je ziet van die technische componenten niets, maar het heeft grote gevolgen voor het model. Dat werd immers gevoelig langer (meer dan 8cm!) en breder (7cm) met een grotere wielbasis (+9cm). Het moest, want compacter kunnen de Duitsers deze architectuur niet maken. De ingenieurs zagen zich verplicht om de wielen verder naar de hoeken te drijven om de totale afmetingen niet te veel te laten oplopen. Die wat dynamischere pose met goed gevulde wielkasten, combineert het bedrijf nog steeds met een wat strenger gelijnde koets met vleugjes elegantie, maar zeker geen flamboyance.
Zo ruim als een Golf IV
De Polo is nu zo groot als een Golf van de vierde generatie. Logisch dus dat je hier en elders niet aan de vergelijking met die middenklasser kan ontsnappen. Dat geldt overigens niet alleen voor de buitenzijde, maar ook voor de binnenkant en zelfs de koffer. Achter de vijfde deur past nu 351l. Een forse 71l meer dan bij de vorige generatie. De laaddrempel is best diep uitgesneden voor een goede belaadbaarheid. De achterbank kan plat, maar aan een vlakke laadvloer doet de Polo nog steeds niet mee.