Ja, de Polo heeft meer van de Golf dan ooit tevoren. Vijftien jaar geleden reed je rond in een Golf met vergelijkbare afmetingen en toen had je daar eigenlijk weinig over te klagen. Hij heeft ook diens technologie. Met op veiligheidsvlak een noodremsysteem voor in de stad en op comfortvlak een draadloze laadfunctie voor je smartphone als uitschieters. En binnenkort kan je ook een digitaal scherm voor je neus krijgen.
Toch geen Golf
Maar het is nog steeds geen Golf. Niet omdat hij aan de binnenzijde net te frivool is (als je voor één van de kleurtjes kiest), en ook niet omdat de 75pk sterke atmosferische driecilinder duidelijk de prestaties van een stadsauto heeft. Neen, in de eerste plaats omdat hij minder verfijnd is dan z’n grote broer. Je ziet het aan de materiaalkeuze en je voelt het in stuur, ophanging, start-stop systeem en - mocht je daarvoor opteren - de DSG-automaat.
En de prijs?
Te koop vanaf € 14.990, maar te bestellen met minstens één oog op de eindafrekening, want wanneer je meer uitrusting en vermogen aanstipt, gaat het erg snel op en over € 20.000.