Land Rover heeft gelijk dat het alle gaatjes in z’n gamma opvult. En het heeft gelijk dat het z’n stijl-boven-functionaliteit-label Range Rover het voortouw laat nemen. Voorlopig gebeurt dat nog zonder al te zwaar aan de terreincapaciteiten van het model te sleutelen, maar je merkt onder meer aan de zichtbaarheid rondom dat terreinploeteren niet helemaal bovenaan stond.
Crossover of SUV?
De nieuwe Velar verdoezelt erg goed dat hij lager is dan je in dit segment zou verwachten. Aan die typische Range Rover-proporties dank je een ruime koffer, maar offer je wat ter hoogte van de achterbank. De uitstraling is van deze tijd: modern, maar zonder te overdrijven met nutteloze stijldetails. Dat wil evenwel niet zeggen dat die er helemaal niet zijn. Maar z’n sterkste punt is waar de bestuurder het meeste mee in contact komt: z’n fijn vormgegeven en perfect comfortabele bestuurderspost. Het in de middenconsole ingewerkte scherm is het fijnste dat we al gezien hebben. En dat van een merk dat lang achterop hinkte.
De Britten weten wat ze doen
De structuur leent de Velar bij de onlangs gelanceerde Jaguar F-Pace, maar hier wil dat niet zeggen dat de twee gelijkaardig rijden. De Land Rover legt meer nadruk op comfort en presteert het van tegelijk nooit overdreven zwaar of log aan te voelen. Je voelt aan alles dat de Britten weten wat ze doen.