Je kan niet echt stellen dat de Renault Koleos van de eerste generatie een blijvende indruk heeft nagelaten. Maar wie er één kocht, was er volgens het merk tevreden van. De nieuwe Koleos is niet langer een Samsung met een andere badge, al verandert er nu ook weer niet zo veel als het uiterlijk doet vermoeden. Want ja, hij loopt nog altijd in Korea van de band. En hij bestaat ook als Samsung (QM6).
Verwant aan X-Trail
Technisch gezien is de nieuwe Koleos bijzonder verwant aan de Nissan X-Trail. Z’n platform is hetzelfde als dat van de Nissan Qashqai en Renault Kadjar, zij het een maatje groter. Om één en ander logistiek een beetje overzichtelijk te houden, heeft de Koleos naast z’n handbak niet de automaat met dubbele koppeling, maar de transmissie met continu variabele overbrenging die de Aziaten doorgaans prefereren.
De kern en niets dan de kern
Bovendien focust Renault zich uitsluitend op de kern van de markt. Geen zevenzitter dus, en gek genoeg ook geen benzinemotoren. “85% van de Europeanen kiest in dit segment nog voor een diesel”, klinkt het. Ofschoon Renault voor sommige markten buiten Europa van deze auto wél benzinevarianten bouwt, kan je ze hier dus niet kopen.
Wat overblijft zijn twee dieselcentrales. 1,6l groot met 130pk en 2,0l groot met 175pk. Alleen de krachtigste diesel kan je krijgen met vierwielaandrijving of de eerder genoemde CVT-automaat waarvoor de Fransen de naam X-Tronic van Nissan adopteren.
Zelfs met drie uitrustingsvarianten (Zen, Intens en Initiale Paris) levert dat nog steeds niet meer dan 6 versies op. De prijsvork gaat van € 32.150 tot € 44.150.