Het onderstel van de Fiësta wordt nu samengesteld met een groter aandeel hoogwaardig staal en heeft een met laser gelast dak (met continue lasnaden in plaats van punten). Dat helpt bij de rijeigenschappen, maar die hogere torsiestijfheid beschermt de inzittenden ook beter op het moment dat het mis gaat.
De lijst met veiligheidsuitrusting is lang: zes airbags, ABS en stabiliteitsconrole, Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes, noodremhulp, bandendrukcontrole, gordelspanners met spankrachtbegrenzers enzovoort…
Meer snufjes
Daarnaast zijn er ook nog een ruime hoeveelheid elektronische hulpmiddelen beschikbaar. Veel meer dan de afzwaaiende generatie. Ford wil ook op dit vlak duidelijk meespelen bij de top in het segment. Indien gewenst houdt de Fiësta nu met een slimme cruise-control afstand met z’n voorligger, houdt hij in de gaten of je aandacht niet verslapt, remt hij zelf in noodgevallen (met voetgangerherkenning), heeft hij een rijstrookassistent, leest hij verkeersborden… De witte jassen bij de EuroNCAP worden helemaal wild van dat soort snufjes, waardoor de Fiësta uitkijkt naar een vijf-sterren-waardering.