Ford Fiësta 1.5 TDCi Interieur

Bekijk 29 foto's
Door: BV 08-07-2017

Verfrissing! Ford heeft het binnenruim van de Fiësta grondig herwerkt, met uitstekende gevolgen. Er is nu een ‘zwevend’ scherm dat een stuk moderner oogt en - vooral - de onoverzichtelijke harrewar aan knopjes is verdwenen. Dat is een flinke opsteker voor de ergonomie.

Materiaalkeuze

Studies hebben uitgewezen dat mensen terwijl ze hun keuze in de showroom maken bijna uitsluitend de bovenzijde van het dashboard bepotelen. Dat is dus steevast uitgevoerd in wat duurder materiaal met een schuimvulling. Maar elders, zoals aan het handschoenkastje, de onderzijde van de boordplank en de deurpanelen wordt tegenwoordig zowaar zuiniger met goed materiaal omgesprongen dan enige tijd geleden. En Ford doet lustig mee met die trend. Meer blinkende sierlijsten (dat heet dan pianolak of zo, maar het is natuurlijk gewoon plastic) zorgen er deskundig voor dat je desondanks geen goedkopere indruk krijgt. Het weegt natuurlijk minder en dat is met een grote nadruk op verbruik en CO2 ook belangrijk. Aan de boordplank van onze testwagen ontsnapten parasietgeluiden. Dat is in deze tijden onvergeeflijk.

Zitten doe je dan weer uitstekend aan boord van de Fiësta. De geometrie is uitgedacht en de verstelmogelijkheden zijn meer dan voldoende. En er is plaats. Samen met de compacte afmetingen verdwijnt de noodzaak om deze auto’s te zien als iets anders dan een volwaardige gezinswagen. Je kan op de achterbank probleemloos tieners kwijt en die zullen geen reden tot morren hebben.

De koffer profiteert minder van de extra centimeters. Er kan geen 300 liter in. En dan heb je de kofferbodem (die ervoor zorgt dat de laadvloer ongeveer vlak is als je de rugleuning van de achterbank neerlegt) al verwijderd. Laad je tot aan het dak met slechts 2 zetels in gebruik, kan past er 1.093l in.

Beter infotainment

Voor jonge mensen van alle leeftijden biedt Ford technologie aan als apps en Apple Carplay, naast de gebruikelijke lijst die een audiosysteem met verschillende ingangen en navigatie omvat. Helemaal vlot loopt dat echter nog steeds niet en we maken ons sterk dat mensen ofwel het systeem van de auto ofwel dat van hun smartphone zullen gebruiken, maar - behalve voor muziek - de twee nauwelijks zullen koppelen. Daarvoor willen we Ford niet te nadrukkelijk met de vinger wijzen, want er zijn vooralsnog geen merken die dat wel onder de knie krijgen ondanks alle nadruk die er erop (beweren te) leggen.

Geef commentaar
comments by Disqus