Ford lanceert een nieuwe Fiësta. Dat mag je nu eens wél letterlijk nemen, want met aanpassingen aan de bodemplaat, het chassis, de ophanging, de motoren en de koets gaat het wel degelijk een om volwaardige generatiewissel. Het was tijd, al zou Ford zich op basis van de verkoopscijfers van het huidige model - eerder dit jaar nog de populairste nieuwe auto in Europa - enig talmen kunnen permitteren. Niets daarvan.
Het nieuwe gamma bestrijkt een breder veld dan voorheen. Vooreerst heb je de keuze tussen een drie- en een vijfdeursversie. De tanende populariteit van die eerste koetswerkvorm maakt dat die zeldzamer wordt. Een Fiësta crossover en een nieuwe Fiësta ST met 200pk komen volgend jaar het productoffensief in het B-segment versterken.
Aanbod en prijzen
Ford hangt een divers gamma op. De benzinerijder wordt met twee motorblokken bediend voor een totaal van vijf vermogensversies. Er is een 1.1i met 70 of 85pk en een 1.0 turbo met 100, 125 en 140pk. Aan de dieselzijde vinden we een nieuwe 1.5 TDCI. Die levert naar keuze 85 of 120pk. Omwille van de nieuwswaarde is die laatste die we hier aan de tand voelen. Die is er vanaf € 21.350, maar je kan al dieselen vanaf € 17.750. De instapprijs van een benzinevariant is nog € 2.200 lager, zolang je naar de vijfdeursvariant kijkt. De driedeurs (Ford weerstaat de verleiding om die ‘coupé’ te noemen, hoera!) kost telkens € 500 minder.
De prijsvork loopt door tot € 23.850. Daarvoor sleuren we er ook de Vignale bij - de nieuwe topversie. Ford doet daar graag druk over (door er bijvoorbeeld een aparte ‘Vignale’ prijslijst voor te creëren), maar het gaat de facto om een nieuwe naam voor de topvariant. Er is ook een sportieve ST-line (met vooral bumpers en grotere velgen). Die kan je nu combineren met elke motorversie.