Het is geen toeval dat de nieuwe Opel Crossland X afmetingen heeft die wel wat weg hebben van die van de Meriva. De Duitsers hopen er immers diens positie (van best verkopende auto in z’n segment) mee aan te kunnen houden. Alleen, en daar is dit de ultieme illustratie van, is dat marktdeel niet meer wat het geweest is. Tegenwoordig heb je als merk beter geen muffe monovolume meer. Een SUV of Crossover is de trend. Deze is, wat zijn naam mee moet verklaren, het laatste. De kenmerken komen zowel van een monovolume als van een SUV. Dat wil niet zeggen dat de Crossland X een moedig ding hoort te zijn. Een SUV is immers al een flink aangelengde terreinwagen.
Blik op de toekomst
Daarnaast is de Crossland X, meer dan het merk ooit gedacht had, een flinke blik in de toekomst. Er werd immers innig samengewerkt met Peugeot-Citroën (dat de complete technische basis voor deze auto aanleverde). Binnenkort mag je dat van elke nieuwe Opel verwachten gezien de Fransen het er wellicht tegen het jaareinde voor het zeggen hebben.
Gamma en prijzen
De motoren uit het aanbod grommen allemaal met een Franse R. Bij de benzines, die volgens de schattingen van het bedrijf bij ons zo maar eventjes 90% van de mix zullen uitmaken, zijn het twaalfhonderds met 1,2l inhoud. Driecilinders. Een atmosferische variant met 81pk en geblazen versies met 110 of 130pk. De diesel is een 1.6l met 100 of 115pk (voor ons land teruggeschroefd van 120pk om fiscale redenen).
De prijsvork bij de benzines gaat van € 17.900 tot € 21.600. Voor de diesel zijn de bedragen respectievelijk € 20.350 en € 23.300.