Bekijk je de Crossland X zuiver op afmetingen (een lengte van 4,21m, hoogte van 1,60m en breedte van 1,82m) dan verraadt eigenlijk niets de bij de inleiding aangehaalde koerswijziging. Je moet er al de bodemvrijheid bijnemen om verschil aan te stippen en dan nog gaat het om millimeters eerder dan centimeters.
Tussen de oren
Het onderscheidt tussen compacte monovolume en een crossover zit dus vooral tussen de oren. Maar het wordt natuurlijk door de vormgeving flink in de verf gezet. Er is in de wielbogen wat meer ruimte gecreëerd om de indruk van een grotere veerweg (die het model niet heeft) te wekken en er is flink met zwart plastic gewerkt. Dat zet je ogen op het verkeerde been en ziet er natuurlijk lekker stoer uit. Maar de Crossland X draagt de botinnen in stijl. Chroomlatjes en een vormgeving die een zwevend dak imiteert, zoals bij de Adam en Astra, voegen dat toe.
Het is geen zware jongen, deze nieuweling. Geen versie weegt meer dan 1,3 ton. Daarvoor werd ook bij het koetswerk veelvuldig gebruik gemaakt van kunststof en dat weegt wat ons betreft toch op de indruk van soliditeit. Onder meer bij de (ridicuul grote) tankklep laat hij wat steken vallen.