We concentreren ons hier op de 2-liter dieselcentrale die de 520d aanbiedt. sDrive wil zeggen dat hij zich louter door de achterwielen laat voorstuwen, terwijl het een achttrapsautomaat (een optie) is die het schakelen voor z’n rekening neemt. Een leasetopper dus. Eentje waar vertegenwoordigers en middenkaders in geen tijd bij bosjes mee zullen rondrijden. In alle comfort. Dat is immers waarin de vijfde generatie van deze modelrij zich het meest onderscheidt van z’n voorgangers. Met de optionele gestuurde demping evolueer je van wollig zacht (het heeft wat van luchtophanging, ook al is die inmiddels niet meer beschikbaar voor het model) naar efficiënt. Het snoeiharde van enkele vorige generaties is niet meer. Daar zat ook weinig meerwaarde in. Je kan echter wel een kaars branden voor het graf van het snedige, fijnbesnaarde stuurgevoel dat ooit aan de wieg stond van het succes van deze zakelijke break. BMW heeft nog niet gevonden hoe het dat moet combineren met zuinigheid en de horde elektronische bemoeiallen.
Ijverig en zuinig
De 520d houdt in deze uitvoering 190pk en 400Nm aan de teugels. Turbo’s en directe injectie jagen het blok tot die hoogten. Het is geen centrale meer die het uithoudt tot de kilometerteller rondgaat, maar het biedt wel prestaties waar je objectief gezien niet over te mekkeren hebt. Een sprinttijd van 7,8 tellen, een top van 225km/u en daartussen een grote alertheid waarbij we alleen zouden willen dat de dieselklank nog meer op de achtergrond bleef. Vergeet niet, dit is de instapper. Tot er meer bescheiden versies worden aangevoerd. Een fiscaal interessantere variant met 163pk, speciaal voor ons land komt over slechts enkele maanden. Later in de productcyclus is ook een driecilinder niet uitgesloten.
BMW is al tijden erg goed in het realiseren van lage reële verbruikscijfers en het is hier niet anders. We kunnen ons voorstellen dat je de diesel onder de 6 liter kan houden. Opgegeven is dan weer 4,7l1/00km of 129g/km/CO2.