Er zijn weinig of geen terreinwagens die zo capabel zijn als de Discovery. Dat was zo, dat blijft zo. Daarvoor moet je als bestuurder minder en minder kunsten kunnen etaleren. Draai de knop in de middenconsole naar de juiste ondergrond en de auto trekt z’n plan. Dat gaat inmiddels zo ver, dat het voor geroutineerde offroaders soms tegenwerkt. Er is een punt waarop ‘hulp’ overgaat in ‘betutteling’. Het doet niets af aan de kunsten die de Disco uit z’n hoed kan toveren. Die zijn indrukwekkend. Erg indrukwekkend.
Lichter, maar niet licht
Met een slimme ophanging (optie op de 2-liter) en verschillende rijmodi, moet je op het asfalt nog maar weinig compromissen sluiten voor al die klim- en ploetervaardigheden. Deze jongste generatie heeft z’n koetswerk ook in de bochten goed onder controle, absorbeert eender welk wegdek voortreffelijk en etaleert een veilig en perfect welgemanierd weggedrag. Eigenlijk sta je er toch weer van te kijken hoe vlot zo’n gevaarte van richting wisselt. Eén en ander heeft te maken met een dieet dat niet minder volume, maar wel minder gewicht oplevert. De viercilinders kunnen zo maar even 400kg minder op de schaal zetten dan de voorganger (met zescilinder). Let wel - dan hebben we het nog steeds over minstens 2,1 ton. Verwacht niet de wendbaarheid van een hagedis.
Papier en praktijk
Gewicht en omvang zorgen meestal voor een pittig verbruik en teleurstellende acceleraties. Een automaat met 8 verzetten weet natuurlijk wat recht te trekken. Zo haalt de 240pk 500Nm sterke 2-liter 100km/u na 8,3 seconden en een top van 207km/u (de vorige generatie was steevast gelimiteerd bij 180). De drieliter met 258pk en 600Nm doet het op papier nauwelijks beter: 8,1 tellen en 209km/u. Vraag het aan Land Rover en de tijd die over een acceleratie van 80 naar 120km/u gaat is zelfs identiek: 6 seconden. De praktijk schrijft echter een ander verhaal. Bij een normaal tempo doet de vierpitter het uitstekend, maar als je het gas dieper duwt trap je hem toch op de adem. Met 100 extra newtonmeters reageert de drieliter merkbaar alerter. Wie z’n Discovery wil omwille van wat hij aan de trekhaak kan verdragen, houdt daar best rekening mee. Dat is overigens nooit minder dan 3 ton (behalve bij auto’s met een derde zitrij en Aero-wielen). De zescilinders kunnen meer slepen dan eender welke concurrent, maar je hebt er niets aan, want je mag bij ons toch nooit meer dan 3,5 ton achter je aan zeulen.