Aan de binnenzijde valt er nochtans veel goeds te melden. De zetels zijn verbeterd, er is meer plaats en op de derde zetelrij vind je zowaar zitplaatsen die er min of meer normaal uitzien. En als je wil, configureert de Discovery zichzelf (elektrisch) met knopjes in de koffer of met een volstrekt onzinnige app op je smartphone (voor het geval je veel langer over hetzelfde wil doen vanop grote afstand). De materialen en de afwerking gingen er fors op vooruit. De Discovery was geen haantje de voorste op dat vlak. Nog steeds niet. Hij haalt wel een aardig gemiddelde.
21 bergvakjes
De Discovery was altijd al een handige auto. Ruimte te over. 1.275l kofferruimte (met 5 plaatsen) bijvoorbeeld. Of zelfs 2.342l met de achterbank plat. Gigantisch. En er is nog meer bergruimte. 21 bergruimtes zijn er. In de middenconsole zit een vak waarin je 3 tablets kwijt kan. En achter de bedieningselementen van de airco zit nog een opbergruimte verstopt.
De afmetingen inschatten
De tribune-opstelling (waarbij elke zitrij wat hoger zit dan de vorige) bleef behouden. Dat komt minder claustrofobisch over als je achteraan zit, omdat je overzicht bewaart en wellicht ook wat van de weg kan zien. Het overzicht dat je als bestuurder had, heeft Land Rover geofferd op het altaar van een modieus lijnenspel. Op de weg valt het allemaal goed mee, maar begin je te manoeuvreren of ga je het terrein in, dan mis je op slag z’n voorganger. Die bolle vlakken, schuine stijlen en afgeronde hoeken laten zich lang niet goed inschatten. De Disco is een USP (unique selling point) kwijt.