Aan de basis is de 4,0l V8 met twee turbo’s (tussen beide cilinderbanken) van deze 557pk tellende variant gelijk aan die van de versie die ‘slechts’ 476pk opwekt. Hij beschikt vooral over een aangepaste brandstofinspuiting met een hoger debiet. Jet ziet dat ook aan het verbruiksgemiddelde dat in plaats van 9,6l/100km 11,4l/100km bedraagt (259g/CO2/km). En dat tijdens deze test steevast om en bij de 16l bedroeg. Eigenlijk niet eens zo gek als je naar de prestaties (twee paragrafen hieronder) kijkt.
Met dank aan de AMG GT R
Een carbon verstevigingsbeugel onder de transmissie heeft nu elke AMG GT, want die was niet alleen sterker maar ook goedkoper dan het originele exemplaar in aluminium. Maar koetswerkpanelen in composietmateriaal, meer rijprogramma’s, instelbare demping en grotere remmen (vooraan) zijn er specifiek voor deze ‘C’. De grootste aanpassing vind je echter ter hoogte van de achterzijde. Die bredere heupen zijn er immers niet zomaar. Daaronder zit een andere achteras (van de AMG GT R) met vierwielbesturing, gekoppeld aan een actief differentieel. Als dat allemaal onvoldoende fijn is afgesteld, wil zoiets meer verprutsen dan het bijdraagt. Hier is het echter meesterlijk. Want zelfs met alle lichtgewicht materialen, is de AMG GT Roadster geen pluimgewicht. De C weegt leeg 1,7 ton. Maar hij reageert bijzonder alert en natuurlijk. En door zowel stuwkracht als sturing in te schakelen, dartelt hij door bochten heen als ware het pluimgewicht en voelt hij veel compacter aan dan hij is. Kunst. Eigenlijk is de Sport-stand overbodig, maar ook die blijft gelukkig weg van storende extremen. Door downsizing en turbo’s is de basso profondo van de uitlaatlijn minder nadrukkelijk en wordt er zuiniger gedonderd en gekletterd dan bij AMG’s uit het verleden, zelfs in het meest sportieve rijprogramma. Maar het blijft wel onmiskenbaar een achtcilinder.
De automaat met dubbele koppeling werd nog eens versterkt. Dat moest, want er wordt in deze ‘C’ uitvoering al 680Nm (+50Nm) op losgelaten. Duw je de gas tegen het schutbord dan haal je 100 in 3,7 seconden. Dat is 3 tienden sneller dan bij de variant zonder ‘C’. Dat had wat scherper gekund, als er geen sprake was van meergewicht (+ 40kg) maar die extra componenten leveren dividend op als je aan het stuur draait. Blijf je knallen dan claimt Mercedes een top van 316km/u. Grotere remmen bij de voorwielen moeten al dat extra temperament intomen. We hebben ze in elk geval geen enkele keer vermoeid gekregen.