Over het uiterlijk van de AMG GT Roadster zouden we kort kunnen zijn: het is een Coupé met een stoffen kap. Maar we zullen dat even breed uitsmeren. Niet per sé om het over de vier dakkleuren, de 11 koetswerktinten of z’n volautomatische werking in 14 tellen (tot 50km/u) te hebben. Maar wel om even aan te stippen dat de AMG GT (met of zonder dak) wat Mercedes betreft de spirituele opvolger van de legendarische 300 SL is. Een auto die bestond met vleugeldeuren of met een stoffen kap - toen al. Ook de voorganger (en nog hoger gepositioneerde) SLS AMG knipoogde er vet naar. Enig probleem: Mercedes heeft in z’n gamma al een product dat wel degelijk een rechtstreekse bloedlijn naar die sportauto van weleer toont: de SL. Zelfs de naam bleef. Je kan dus gerust zeggen dat de Duitsers op twee benen hinken. En dat doen ze al sinds ze in 2004 samen met McLaren de SLR op de markt brachten. Ook die kon niet anders dan knipogen naar wat je gerust de meest bejubelde Mercedes ooit kan noemen. Het is waar dat de bloedlijn van de SL verwaterde. Hoewel die tweezitter indrukwekkend kan presteren, is het al lang niet meer de afgetrainde atleet uit de fifties.
Panamerica-grille
De AMG GT onderging gelijk aan de marktintroductie van de Roadster een kleine facelift. Die omvat hertekende bumpers, wat te-klein-om-op-te-noemen details allerhande én een nieuwe grille. Die heeft verticale spijlen, zagen we voor het eerst op de AMG GT R en knipoogt naar racer uit 1952 (een prototype voor de eerder al genoemde 300SL). Die werd door Mercedes aangepast voor gebruik in de beruchte Panamericana-race die Zuid-America doorkruiste. De grille met verticale in plaats van horizontale spijlen maakte deel uit van de aanpassingen en die wordt nu een kenmerk van alle AMG’s, ongeacht het model. Ja, zelfs de dikke SUV’s krijgen ‘m. Alleen spijtig dat niemand kan zeggen waarom die grille destijds per sé anders moest voor die ene wedstrijd. Wat hadden we dat graag geweten.
AMG GT C Roadster
De C Roadster trakteert zichzelf op nog wat extraatjes uit de kledingkast van de AMG GT R. Het belangrijkste zijn extra brede achtervleugels. Het maakt hem exact 2 meter breed, tegen 1,94m voor de versie zonder C. De billen huisvesten meer mechaniek, waarover straks meer. En ook bredere, grotere velgen (achteraan). 20” in plaats van 19”. De andere afmetingen: een lengte van 4,55m en hoogte van 1,26m zijn om wat millimeters na gelijk aan die van de versie die de C mist.