Terwijl je op dit ogenblik bij je dealer een vernieuwde Golf kan gaan ophalen als je dat wil, moet je nog enkele maanden wachten voor die ook deze 1.5 TSI-motor in de neus kan hebben. Het loont misschien wel de moeite om te wachten. Vooral als je één van die mensen bent, die geneigd is om trend naar meer benzine-voertuigen te volgen. De 1.5 TSI heeft als voordeel dat hij een tikkeltje beter scoort tijdens de nieuwe emissietests. In praktijk komt dat erop neer dat z’n officiële verbruiks- en uitstootscijfers ‘minder’ stijgen. Want de nieuwe norm levert voor elke auto wat hogere resultaten op. Niet genoeg om een echt realistisch resultaat te garanderen, stellen we nu al.
Nieuwe 1.5 TSI
150pk heeft de 1.5 TSI bij z’n lancering. Er komt ook nog een variant met 130pk. Die sluit nauwer aan bij de 1.4 TSI die hij naar de geschiedenisboekjes verwijst. Hij wordt hier gecombineerd met een DSG-automaat met 7 verzetten. Daarvan weten we intussen al hij bliksemsnel en gevoelloos schakelt. Je merkt in de praktijk dan ook iets van die extra versnellng. Behalve aan het verbruik. De fabrikant beweert dat de zevende elke 100km 3 deciliter uitspaart. Dat zal dan wel.
Die nieuwe benzinemotor is een pareltje. Hij is eigenlijk bijna te perfect. Z’n maximale trekkracht van 250Nm wordt erg breed uitgesmeerd - van 1.500 tot 3.500t/min. Daardoor is hij zo lineair dat het een beetje saai wordt, ook al zijn z’n prestaties uitstekend. Over een sprinttijd van 8,3 seconden en een top van 216km/u kan je niet klagen. Over een verbruiksgemiddelde van 5,2l/100km (116g/km/CO2) ook niet. Het weggedrag volgt dezelfde lijn, waarbij vooral de filtering van kleine oneffenheden zo efficiënt verloopt dat wat afbreuk begint te doen aan de sensatie. Het mag duidelijk zijn dat de Golf zich in deze rubriek nog steeds op veel vlakken opwerpt als de referentie. Alleen als het op dynamiek aankomt moet hij z’n duidelijke meerdere herkennen in producten als de Peugeot 308 of Ford Focus.