Volkswagen heeft de jongste tijd een les in bescheidenheid gekregen. Hoog tijd, volgens velen. Maar dieselgate of niet, het merk stuwde zichzelf ondanks alle tegenwind nog naar een recordjaar. En de kern van al dat succes blijft de Golf. Die is nu onder handen genomen. Bescheiden, weliswaar. Omdat je aan een succesformule best niet te veel vijlt. Tegenwoordig worden dergelijke tussentijdse opfris-sessies in marketinglingo ‘nieuw’ genoemd, maar de Duitsers hebben het erg modest louter over een ‘update’. Een woord dat ook weer niet zo gelukkig gekozen is…
Aangepast gamma
Natuurlijk spitten we de aanpassingen, summier als ze zijn, verder uit in de verschillende testrubrieken, maar het loont ook de moeite om het gamma erbij te nemen. Daar veranderde immers iets aan. Volkswagen claimt nog steeds dat je de Golf kan krijgen met elke relevante aandrijflijn. Het gaat van net geen liter slagvolume tot het dubbele op benzine, diesel, aardgas of elektriciteit.
Nieuwe benzinemotor
Het gros van die motoren is al gekend. Maar er is wél een nieuwe benzinecentrale. Die is 1,5l groot en voorzien van een turbo. Met z’n 150pk zal hij wellicht de 1.4 TSI met 125pk vervangen. Goedkoper dan € 19.680 wordt een Golf niet (999cc, 85pk) , terwijl aan het andere uiteinde de 300pk sterke ‘R’ te vinden is voor iets meer dan € 41.000. Allemaal driedeurs natuurlijk want je moet voor een vijfdeurs of een variant (zoals hier getest) nog telkens opleggen. Wat de prijs van de testversie is, moeten we je nog schuldig blijven. De 1.5 TSI komt pas tegen de zomer op de markt, maar we gaan (als driedeurs) uit van een prijs die weinig hoger ligt dan van de 1.4 TSI die hij vervangt. Die staat heden in de catalogus vanaf € 23.570. Maar wil je hem net zo maken als het exemplaar op de foto, dan moet je flink wat meer rekenen.