Dat de Golf nieuwe bumpers kreeg, dat is er aan te zien. Maar je vindt wellicht niet alle detailaanpassingen tenzij je er een pre-facelift exemplaar naast zet en ‘zoek de verschillen’ begint te spelen. We zetten ze daarom even op een rij. Volkswagen maakt voortaan intensiever gebruik van LED-verlichting. De staartlichten zijn er helemaal uit opgemaakt en vooraan vervangen ze de Xenonschijnwerpers. Dat werd ook tijd, want er zijn in dit segment merken die dat al een tijdje aanbieden.
Nog fijner afgewerkt
Al bij al oogt de Golf nu iets verzorgder en luxueuzer. Dat laatste is te danken aan een wat verkwistender gebruik van chroomkleurige sierelementen. Het eerste heeft veel te maken met z’n opgeruimde snoet. In de luchthapper onderaan zat tot op heden altijd de radar (van de Frontassist die in ons land standaard is). Dat zag je. Nu niet meer, want VW wist die te verstoppen achter het logo.
Aan de afmetingen wijzigde zo goed als niets. De Variant heeft nog steeds een voetafdruk van 4,56 bij 1,80m en is 1,51m hoog. In de koffer, die een lage vloer heeft en een breed openslaande klep past onverminderd 605l met de achterbank op z’n plaats en 1.620l wanneer je de bank (ongelijke delen) neerklapt.