Een ‘update’ voor de Volkswagen Golf, dat brengt een paar zaken waarin VW zich in snelheid heeft laten nemen door de concurrentie. LED-koplampen bijvoorbeeld. Maar het zet voor diezelfde tegenstanders ook weer nieuwe ijkpunten uit. Vooral het navigatiesysteem met gebarenherkenning en het geheel digitale dashboard - beiden optioneel - gooien grote ogen. Je kan je afvragen of de meerwaarde ervan betekenisvol is, maar de gadgetwaarde ervan is in elk geval torenhoog. Op esthetisch vlak is de Golf verder verfijnd. Vooral het wegwerken van de radar voor de (standaard) noodremhulp levert extra punten op. Die zit nu onzichtbaar achter het logo. Zo net.
Deze zomer vervangt de 1.5 TSI de 1.4 TSI. Het is de enige compleet nieuwe motor die deze facelift met zich meebrengt, dus de keuze voor deze test lag voor de hand. En de Golf overtuigt met deze centrale. Die is zuinig, erg lineair en meer dan voldoende krachtig. En de zeventraps DSG-automaat schakelt nog steeds even feilloos. De ingenieurs deden hun werk zo goed dat het resultaat wat aan de saaie kant is. Ook dat is de Golf.