De tweede generatie van de Kia Picanto zwaait af. En de constructeur blikt terug op een verdienstelijke carrière. In ons land zijn er tussen 2011 en 2016 bijna 8.000 van verkocht. En ook op het eind stond hij nog in de top 10 van z’n segment. A, voor de stadsmussen.
Hoog mikken
Het objectief van de immer ambitieuze Koreanen is makkelijk gezegd, maar moeilijk gedaan. Ze willen het beste product in het segment aanbieden. De doelgroep wordt omschreven als vrouwen of koppels zonder kinderen, al wordt het autootje net zo vaak door senioren gekocht. Die worden nooit vermeld omdat dat voor een suf imago schijnt te zorgen. De Picanto wil cool en fun zijn. En pochen met uitrusting die je normaal in hogere segmenten tegenkomt. En voor wie dat allemaal nog niet genoeg is, is er de garantie van 7 jaar en de gunstige verhouding tussen prijs en kwaliteit.
Prijs en uitrusting
De Picanto is er in vier uitrustingsversies. Die heten Lounge, Easy, Fusion en - voor het eerst - een sportief ogende GT-Line. Bij z’n lancering kan je uit twee motoren kiezen. Een driecilinder van één liter en een viercilinder van 1,2l. Een automaat met vier versnellingen kan je tegen een meerprijs krijgen op die laatste. De kleinste krachtbron heeft 68pk en staat vanaf € 10.840 in de catalogus. Die beschikt reeds over een compleet veiligheidsarsenaal, een lichtsensor en een USB-toegang. Aan de andere kant van het gamma zit de GT-Line die minstens € 13.990 kosten moet.