Deze Skoda gaat met z’n tijd mee door een groter infortainmentscherm (6,5 of 9,2”) aan te bieden en enkele online services te introduceren, naast aardigheidjes als Apple Carplay of Google Android. Maar het zijn ook zaken waarin de Tsjechische Volkswagen-dochter zich niet wil verliezen. De digitale boordplank die in dit segment al te krijgen is bij de Volkswagen Golf en de Audi A3, doet hier z’n intrede (nog) niet. En waarom zou het ook? Er is helemaal niets mis met de perfect afleesbare klokken van deze vijfdeurs en de boordcomputer kan je nog altijd alle relevante informatie serveren.
De details
Skoda heeft een wat andere filosofie op dit vlak. Natuurlijk past het product binnen de overkoepelende doctrine van de Volkswagen-groep, met een doorgaans onberispelijke materiaalkeuze en een nuchtere vormtaal. Maar de Tsjechen bouwen auto’s om mee te leven. Je merkt het duidelijk aan de grote koffer (590l groot en makkelijk uitbreidbaar to 1.580l) en aan tal van kleine details. Een clipje aan de voorruit om je parkeerschijf vast te houden, een gekoeld hanschoenvak, een opbergplek voor je smartphone (in zacht materiaal), haakjes om zakken op te hangen in de koffer, bergruimte voor een paraplu onder zetels en zelfs een ijskrabber in de vulopening van de tank. Niet alles is standaard, toegegeven, maar géén van die dingen breekt de bank.
Gewoon goed
Op fouten kan je de Octavia niet betrappen. Z’n binnenruim is gerieflijk en je zit uitstekend. Ook achteraan, waar knie- en hoofdruimte geen voorwerp van een klachtenmail zal uitmaken. Wie op laag water spijkers wil zoeken kan wellicht aangeven dat z’n foutloze ergonomie ook fantasieloos is en dat z’n perfect geassembleerde panelen van net iets minder goede kunststof zijn dan in een VW. Maar dat is het dan ook.