De Skoda Octavia is in zijn jongste uitvoering op de markt sinds 2013. In een autoleven wil dat zeggen dat de midlifecrisis aan de deur staat. Wat kleine wijzigingen aan de routine kunnen je dan een nieuwe impuls geven. Dat is exact wat hier gebeurt.
Aanbod
Skoda houdt niet van teveel franjes. Dat zie je in aan het aanbod. Drie uitrustingversies zijn er. Ze heten Active, Ambition en Style en klimmen met onderlinge prijsverschillen van zo’n € 1.200 en € 2.500 door de uitrustingsladder. De motoren zijn dan weer talrijk. Zo kan je dieselen met 90, 115, 150 en 184pk. Minstens € 22.630 kost je dat. Maximaal € 33.825, en dan heb je er ook al vierwielaandrijving bij. De benzines starten bij een 1.2 met 86pk, gevolgd door een piepkleine 1.0 TSI driecilinder met 115pk die in ons land nog vaak wordt genegeerd. Onterecht, zo zal later blijken. Hogerop volgen nog een 1.4 TSI met 150pk en een 1.8 TSI met 180pk. De prijsvork? Van € 19.775 tot € 32.635.
1.0 TSI
We opteren in deze test voor de 1.0 TSI. Een motor die in dit segment als een hipster aanzien kan worden. Hij is niet ongevoelig voor downsizing of het offeren van een cilinder én hij bedient ook de weer wat groeiende populariteit van de benzinemotor. Z’n vanafprijs bedraagt € 21.440, al is de door ons gereden versie nog € 5.000 duurder.