Ordentelijk zittende zetels, een correcte rijhouding en een ergonomie waar je geen punthoofd van krijgt. Kijk, de Hyundai i30 is al goed begonnen. En achteraan klinkt de muziek evenmin vals. De positie van de bank is comfortabel, je zit niet in een uitgesproken stuikhouding en ook volwassenen vinden er voldoende ruimte voor knieën en voeten.
Snufjes
Als je je graag aan snufjes vergaapt, ben je aan het juiste adres. Je wordt hier gepamperd met zetel- en stuurverwarming, verluchting en een ‘infotainmentmodule’ die geen enkele cruciale functie (zoals het koppelen van telefonie, GPS-weergave en streaming audio) verwaarloost. Glazen dak? Ja, dat kan ook. En dan zijn er ook nog voldoende bergvakjes waardoor je de cockpit erg gerieflijk kan maken. Op vlak van design kopt het merk enkele ballen binnen. Het rechtopstaande scherm in de middentunnel is inmiddels immers al een klassieker. Maar als het op verfijning, materiaalkeuze en afwerking aankomt, dan kan Hyundai nog wat leren. Niet dat hij niet goed in elkaar zit. Slechts een enkel assemblagefoutje hebben we gevonden. Maar je vindt nog steeds harde kunststoffen op enkele cruciale plaatsen. En hij geeft niet de opgeruimde gestructureerde indruk van een Duitser, noch de flair of de finesse van een Fransoos. Het eindresultaat zweeft ergens in de fantasieloze massa, ofschoon het wel perfect functioneel is.