Dat ze daar bij Volkswagen een hele hoop slimme veiligheidsnufjes op het schab hebben liggen, weten we al. De Kodiaq mag er gelukkig van mee profiteren. Zo kan je de wettelijk verplichte voorzieningen als airbags, bandendrukcontrole en stabiliteitscontrole aanvullen met zaken als een dodehoekwaarschuwing en een camera achter de voorruit die onder meer verkeersborden kan lezen en de randen van de rijstroken herkent. Die vind je echter niet standaard. Een systeem dat in de stad (lees: bij lage snelheden) de ruimte voor de Kodiaq afspeurt en desnoods zelf het anker uitgooit, is er wel voor elk exemplaar dat de fabriek verlaat.
Dat de Kodiaq van huis uit uitstekende kaarten in handen heeft voor een flinke EuroNCAP crashtestscore, staat buiten kijf. Wat we echter ook moesten opmerken was dat bij het rijden over een slechts gedeeltelijk verharde ondergrond gedurende enkele kilometers, almaar meer sensoren foutmeldingen gaven. Met ander gebruik dan op eindeloos zwart glanzend asfalt is klaarblijkelijk geen rekening gehouden.