Aan ruimte is er binnenin geen gebrek. Skoda maakt daar natuurlijk een erezaak van. Vooraan zit je in goed steunende zetels en achteraan, op de tweede van in het totaal 3 zitrijen (als je voor een zevenzitter kiest) heb je knieruimte te over. Het bestaat niet dat iemand daar plaats tekort komt. Dat de achterportieren groter zijn dan die vooraan, wil heel wat zeggen. De derde zetelrij kan je uit de vloer trekken. Die heeft hier geen uitzonderlijk lelijke hoofdsteunen (wat vaak wel het geval is), maar voor de esthetiek moet je het natuurlijk niet doen. Er gaan zitten is ook nog steeds geen pretje. De bank zit bijna op de grond, waardoor je met je knieën opgetrokken zit en je kruin zit wel erg dicht bij de achterruit. Nog een geluk dat de passagiers vlak voor je 18cm van hun royale beenruimte kunnen offeren, of het was er een heuse kwelling. Nu is het wellicht zelfs beter dan de norm. Zolang je maar in de gaten hebt dat die norm niet te veel voorstelt.
Vlakke laadvloer
Sla je de koffer open, dan kan je niet om de hoge laaddrempel heen. Ter compensatie heb je wel een vlakke laadvloer en kan je onder de bodem nog wat aardigheidjes kwijt. De bagage-afdekking bijvoorbeeld. Dan moet je die in elk geval niet achterlaten als je onverwacht meer zitplaatsen in gebruik neemt. Het is echter niet ondenkbaar dat je dan bagage moet laten staan. Zitrij 3 slorpt immers het overgrote deel van de bagagecapaciteit op. Achter de tweede rij past maximaal (met de achterbank zo ver mogelijk naar voor geschoven en geladen tot op het niveau van de bagage-afdekking) 835l. Er schiet dan nog 270l van over.
Gekende elementen
Wie de producten van de Volkswagen-groep kent, zal in de bediening alleen bekende elementen ontdekken. Die zijn van een uitstekende kwaliteit en vrij van bedenkelijke ergonomische keuzes, wat goed nieuws is. Wat slechter is dat je natuurlijk onvermijdelijk een meer generisch uitzicht krijgt. Aan de binnenzijde mist de Kodiaq daardoor karakter, ook al is het meeste er verzorgd. Er is slechts één uitzondering: het stuur staat naar onze smaak te horizontaal. Een teken dat Volkwagen (sorry - Skoda) hier de grenzen van het toepassingsgebied van het MQB-platform opzoekt. De binnenzijde van de deurpanelen voelt echter te licht en goedkoop aan. Het glanzend zwarte plastic dat voor sierelementen moet doorgaan en waar Skoda zelf erg fier op is, versterkt dat gevoel nog.
Gerieflijk is het er wel. Er zijn tal van opbergruimtes met een aardig volume. Een dubbel handschoenvak bijvoorbeeld.