In de autosector is het tegenwoordig al SUV dat de klok slaat. Het lijkt wel een plaat die blijft hangen. Dat komt natuurlijk omdat die koetswerkvorm dé trend is van onze tijd en de merken over elkaar heen vallen om zich een plaats in het segment te veroveren. Skoda ook. Dat deed al wat schuchtere pogingen met de compacte Yeti. Die werd maar lauw onthaald, al is de pers het erover eens dat het één van de leukste auto’s van het merk is. De Kodiaq moet vooral doen waar Skoda goed in is: ruimte en een bijna Duits gevoel bieden voor een scherpe prijs. Op vlak van afmetingen zal deze nieuweling de grenzen van het segment opzoeken, terwijl de prijs zich eerder in de middenmoot moet situeren.
En wat is die prijs dan?
De instapversie - een 125pk sterke 1.4 met voorwielaandrijving en een handbediende bak - maakt een deuk van € 26.490 in je begroting. Dieselen (met een 150pk sterke tweeliter) kan niet voor minder dan € 34.665. En de 190pk rijke variant mét DSG en 4x4 die we hier aan de tand voelen kost in het juiste uitrustingsniveau al meteen € 41.550. Voor je aan de opties begint weliswaar. De middenmoot is niet meer wat ze ooit was.